Jak wybrać domenę

Z ToProste
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Kiedy postanowisz stworzyć swoją stronę internetową, musisz dokładnie zastanowić się nad wyborem odpowiedniej domeny. Nie ma jednej sprawdzonej recepty na wybór najodpowiedniejszej nazwy, jest jednak kilka punktów, które przed podjęciem ostatecznej decyzji należy wziąć pod uwagę.

Dowiesz się
jakie cechy powinna posiadać dobra nazwa domeny, czy nazwa domeny powinna posiadać słowa kluczowe, czy warto używać polskich liter w nazwach domeny, jaki wpływ na pozycjonowanie ma rozszerzenie domeny.


O marketingu

Dobra nazwa to promocyjne perpetum mobile

Wybór nazwy dla nowej marki czy produktu zawsze był jedną z kluczowych decyzji marketingowych, ponieważ nazwa, to najkrótszy, w pełni samodzielny komunikat reklamowy.
Komunikat, który jest na stałe połączony z marką, nieustannie oddziałujący, obecny w każdym – bez wyjątku – komunikacie dotyczącym marki; a jednocześnie najprostszy i najtańszy sposób reklamy.

Na sposób odbierania marki, jej osobowości i charakteru wielki wpływ mają logotyp marki, kolor i kształt logo, wzór i kolorystyka opakowania, wygląd lokalizacji w której produkt jest oferowany itd., itp.
W Internecie wszystkie te elementy straciły na znaczeniu, dlatego też wybór nazwy dla marki stał się decyzją jeszcze ważniejszą. Zwłaszcza, żeby trafić na konkretną witrynę, to jedynym co internauta musi zapamiętać jest ciąg liter i cyfr rozdzielonych kropkami.

Jaka wiec powinna być nazwa?!

Guru internetowego marketingu Philip Kotler podaje pięć cech charakteryzujących dobrą nazwę dla marki:

  1. powinna sugerować korzyści płynące z posiadania produktu,
  2. powinna sugerować skuteczność i jakość produktu,
  3. powinno się ją łatwo wymawiać, rozpoznawać i pamiętać, dobre są nazwy krótkie,
  4. powinna odróżniać się od innych,
  5. nie powinna mieć negatywnego znaczenia w innych językach.

Dziwi więc fakt, że sieć roi się od złych nazw: wakacje.pl, domki.pl, telefon.pl, ksiazki.pl, piwo.pl. Dlaczego? Wszystkie podane przykłady mają tę samą wadę – są to nazwy pospolite, rodzajowe.

W realnym świecie można je porównać do artykułów bez nazwy.

Ciągle jeszcze sprzedaje się takie produkty, jednak kiedy na takim rynku pojawi się „profesjonalnie” nazwany konkurent, od razu ma ogromną przewagę (np łomżing).

Dlaczego w Internecie jest pełno złych nazw?

Kiedy sieć była jeszcze młoda i firm działających w Internecie było niewiele, użycie nazwy rodzajowej dawało pewną przewagę nad konkurencją. Nierozwinięte mechanizmy wyszukiwarek i dopiero raczkujący marketing powodowały, że internauta wpisując jako adres strony słowo, na którego temat informacji szukał, otrzymywał poszukiwaną treść. Dzisiaj, przy setkach tysięcy firm w Internecie i setkach milionów witryn ten sposób przeszukiwania Internetu jest bezsensowny. Ponieważ jednak ciągle wielka część właścicieli stron nadaje swoim witrynom takie nazwy, wielu nowicjuszy myśląc, że to dobry wybór, bierze z nich przykład. Dowodów na to, że oryginalne nazwy wygrywają z pospolitymi jest w sieci, także polskiej, całe mnóstwo. Najpopularniejszy serwis aukcyjny, to allegro.pl, a nie aukcjusz.pl; największa księgarnia, to merlin.pl, a nie ksiegarnia.pl; itp., itd.

Umysł ludzki każdą pospolitą nazwę kojarzy z grupą rzeczy podobnych do siebie, a nie jedną konkretną rzeczą – w naszym przypadku z witryną WWW. Człowiek kategoryzuje nazwy z góry zakładając czego się po nich spodziewać

<htmlet>adgoogle</htmlet>

Wybieramy nazwe domeny

Korzyść i skuteczność

Nazwa domeny powinna odzwierciedlać zawartość serwisu, tak aby po wyświetleniu w wynikach wyszukiwania w google internauta wiedział czego może się po nim spodziewać.
Nie trudno wyobrazić sobie sytuację, kiedy po wpisaniu w google frazy: „opinie o filmach” google zwróci w wynikach:

  1. miejsce: olaboga.pl
  2. miejsce: filmweb.pl

w który link klikniesz?

Slowo kluczowe w nazwie domeny – za i przeciw

Słowo kluczowe w nazwie domeny jest dodatkową siłą pozycjonującą serwis w wyszukiwarkach. Ponieważ, po pierwsze, sam fakt występowania słowa w nazwie domeny daje dodatkowy potencjał dla pozycjonowania. Po drugie, nawet czysty link do serwisu zawiera słowo kluczowe w anchor text. Jednak rzadko da się utworzyć unikalną, wyróżniającą się, nazwę marki zawierającą słowa kluczowe.

Wyróżnij się

Nie warto być kolejną: pozyczka24.pl, pozyczka-24.pl, szybkapozyczka.pl, czy szybka-pozyczka.pl. Wybierz unikalną, wyróżniającą się pośród konkurencji, nazwę domeny. Stwórz swoją MARKĘ.

Łatwa do zapamiętania

Nazwa domeny powinna być łatwa do zapamiętania, a to znaczy, przede wszystkim, krótka – bez zbędnych liczb, myślników, czy innych ozdobników.

Myślnik czy podkreślenie?

Kiedy nasza wymarzona nazwa domeny jest już zajęta we wszystkich akceptowalnych przez nas rozszerzeniach, nie pozostaje nam nic innego jak jej poszczególne człony rozdzielić - lub _.
W takim przypadku zdecydowanie należy użyć – (myślnika), ponieważ google trafiając na myślnik w nazwie domeny odczytuje go jako spacja.

Jakie rozszerzenie dla domeny?

W polskim internecie jest dostępnych wiele rozszerzeń domen, od najpopularniejszych: .pl i .com.pl; po prawie niszowe jak: .art.pl, .prv.pl; czy domeny regionalne.
Najlepiej wybrać domenę .pl – ewentualnie .com.pl, ponieważ z racji na ich dużą popularność są łatwe do zapamiętania dla internautów, oraz robią najbardziej profesjonalne wrażenie.
Rozszerzenie domeny nie ma większego znaczenia przy pozycjonowaniu i promocji strony w Internecie.

Jednak jest wyjątek. Kiedy zarejestrowana domena ma rozszerzenie międzynarodowe (np. .com, .eu, .net, itp.), a strona internetowa jest umieszczona na serwerze znajdującym się w innym kraju niż ten, na który skierowana jest oferta firmy. W takim przypadku google uzna, że strona jest kierowana do użytkowników kraju w którym jest zlokalizowany serwer.
Chociaż i to można zmienić. W googlowych Narzędziach dla webmasterów, w Ustawieniach witryny jest możliwość określenia Docelowej lokalizacji geograficznej strony.

Polskie litery w nazwie domeny – nie koniecznie

Od jakiegoś czasu można nabyć domeny zawierające polskie literki. Dobrze zastanów się zanim kupisz taką domenę. Ponieważ przyzwyczailiśmy się do wpisywania polskich adresów www bez użycia polskich znaków – to po pierwsze. A po drugie, być może za jakiś czas będziesz chciał pozyskać zagranicznych użytkowników, jak mają Oni wpisać np: gęślajaźń.pl w pasek adresu przeglądarki?
Chociaż jeśli jesteś już właścicielem domeny geslajazn.pl, to domenę gęślajaźń.pl możesz kupić jako uzupełnienie.

Zobacz też

<htmlet>zobacz-tez</htmlet>

Źródło