Przerwanie

Z ToProste
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Przerwanie (ang. interrupt) lub żądanie przerwania (IRQInterrupt ReQuest) – jest to sygnał wysyłany przez urządzenie do systemu przerwań, informujący mikroprocesor o potrzebie obsługi tego urządzenia.

Jak działa obsługa przerwań

Obsługa przerwań

W wielkim uproszczeniu:

Mikroprocesor po zakończeniu każdego polecenia z wykonywanego aktualnie programu (w assemblerze), sprawdza czy wystąpiło żądanie przerwania.

  • Jeśli żadne urządzenie nie zgłasza przerwania, kontynuowany jest wykonywany program.
  • Jeśli jakieś urządzenie zgłasza przerwanie:
    • Wykonywanie bieżącego programu jest zawieszane, zapamiętywane są wszystkie dane związane z programem i następuje skok do programu który obsługuje urządzenie zgłaszające przerwanie.
    • Po obsłużeniu urządzenia - wykonaniu programu obsługującego je - następuje powrót do zawieszonego programu.

Lista przerwań w komputerze PC

Tabela zawiera listę podstawowych przerwań dostępnych dla urządzeń przyłączonych do komputera.

IRQ Urządzenie
0 Timer – generuje przerwania zegarowe.
1 Klawiatura.
2 W kontrolerze master wejście z kontrolera slave, inaczej wolne.
3 Port COM2
4 Port COM1
5 Port drukarki LPT1
6 Kontroler dysków elastycznych
7 Port drukarki LPT2
8 Zegar czasu rzeczywistego RTC
9 Wolne
10 Wolne
11 Wolne
12 Wolne
13 Koprocesor
14 Pierwszy kontroler dysków IDE (Master)
15 Drugi kontroler dysków IDE (Slave)

Zobacz też

<htmlet>zobacz-tez</htmlet>