Przerwanie
Z ToProste
Przerwanie (ang. interrupt) lub żądanie przerwania (IRQ – Interrupt ReQuest) – jest to sygnał wysyłany przez urządzenie do systemu przerwań, informujący mikroprocesor o potrzebie obsługi tego urządzenia.
Jak działa obsługa przerwań
W wielkim uproszczeniu:
Mikroprocesor po zakończeniu każdego polecenia z wykonywanego aktualnie programu (w assemblerze), sprawdza czy wystąpiło żądanie przerwania.
- Jeśli żadne urządzenie nie zgłasza przerwania, kontynuowany jest wykonywany program.
- Jeśli jakieś urządzenie zgłasza przerwanie:
- Wykonywanie bieżącego programu jest zawieszane, zapamiętywane są wszystkie dane związane z programem i następuje skok do programu który obsługuje urządzenie zgłaszające przerwanie.
- Po obsłużeniu urządzenia - wykonaniu programu obsługującego je - następuje powrót do zawieszonego programu.
Lista przerwań w komputerze PC
Tabela zawiera listę podstawowych przerwań dostępnych dla urządzeń przyłączonych do komputera.
IRQ | Urządzenie |
---|---|
0 | Timer – generuje przerwania zegarowe. |
1 | Klawiatura. |
2 | W kontrolerze master wejście z kontrolera slave, inaczej wolne. |
3 | Port COM2 |
4 | Port COM1 |
5 | Port drukarki LPT1 |
6 | Kontroler dysków elastycznych |
7 | Port drukarki LPT2 |
8 | Zegar czasu rzeczywistego RTC |
9 | Wolne |
10 | Wolne |
11 | Wolne |
12 | Wolne |
13 | Koprocesor |
14 | Pierwszy kontroler dysków IDE (Master) |
15 | Drugi kontroler dysków IDE (Slave) |
Zobacz też
<htmlet>zobacz-tez</htmlet>