Reklama kontekstowa

Z ToProste
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Reklama kontekstowa to taki sposób prezentowania reklam użytkownikom rozmaitych usług internetowych (stron internetowych, E-maili, czatów, forów dyskusyjnych, komunikatorów itd), który zakłada dopasowanie treści reklam do treści stron, na których są one umieszczone. Ideą reklamy kontekstowej jest założenie, że osoba wystawiona na jej działanie chętniej na nią pozytywnie zareaguje, gdy będzie ona związana z poszukiwaną przez tę osobą informacją niż gdyby nie miała ona z nią związku.

Reklama kontekstowa ma dwa oblicza:

  • tzw. linków sponsorowanych w wyszukiwarkach internetowych - po uiszczeniu odpowiedniej opłaty link do określonej strony jest umieszczany na górze listy stron, będących odpowiedzią wyszukiwarki na wprowadzone przez internautę słowa kluczowe, nawet jeśli strona ma niski ranking
  • jawnej reklamy - czyli tekstów, linków, grafik i animacji umieszczanych obok właściwej treści danego serwisu; w przypadku stron WWW najczęściej przyjmuje to formę osobnej, wydzielonej jej części (boksu, panelu bocznego, listwy dolnej lub górnej) gdzie wyświetlane są krótkie teksty i linki do innych stron WWW.

Reklama kontekstowa w internecie może przybierać formę zarówno czystego tekstu, umieszczanego gdzieś obok właściwej zawartości serwisu za pomocą którego jest emitowana jak i różnych form reklamy wizualnej, choć znacznie częściej spotykana jest ta pierwsza jej forma.

Schemat działania

Reklama kontekstowa działa zazwyczaj wg następującego schematu:

  • klient zamawiający reklamę tworzy jej proponowaną treść oraz ustala listę haseł kluczowych
  • reklama pojawia się gdy w treści usługi, z której korzysta internauta występują wskazane słowa kluczowe
  • klient płaci albo za samą emisję reklamy (PPM), albo za jej zauważalny efekt w postaci kliknięcia (PPC) w nią lub wykonania jakiejś innej akcji przez internautę (PPA, np: wypełnienie ankiety), albo opłata jest kombinacją tych form naliczania kosztów.

Jakkolwiek teoretycznie możliwe byłoby stosowanie reklamy kontekstowej na własną rękę przez każdego z dostarczycieli poszczególnych usług/serwisów internetowych oddzielnie byłoby to dla nich uciążliwe, gdyż sami musieliby szukać reklamodawców a następnie z każdym z nich osobno rozliczać się z efektów reklamy. W związku z tym rynek tych reklam jest opanowany przez firmy prowadzące popularne wyszukiwarki internetowe i portale. Firmy te pośredniczą między reklamodawcami i reklamobiorcami za pomocą tzw. systemów reklamy kontekstowej.

  • reklamodawcom oferowany jest specjalny panel administracyjny, w którym podaje się adresy usług, które chce się zareklamować z ich krótkim opisem, słowami kluczowymi, które mają uruchamiać ich wyświetlanie oraz ustala się sposób płatności
  • reklamobiorcom również oferuje się specjalny panel, w którym wypełniają oni ankietę na temat swojego serwisu/usługi, następnie muszą zaakceptować warunki i opłatę jaką oferuje pośrednik i na koniec umieścić w swojej usłudze/serwisie kod powodujący oddanie części przestrzeni tego serwisu/usługi na emisję reklam
  • choć widać je bezpośrednio u reklamobiorcy, reklamy są tak naprawdę emitowane przez system pośrednika; przy czym zarówno reklamobiorca jak i reklamodawca mogą za pomocą swoich paneli obserwować na bieżąco efekt działania tych reklam i modyfikować parametry ich emisji tak aby uzyskać maksymalny efekt przy minimalnych kosztach własnych.

Źródło: wikipedia.org.


Zobacz też

<htmlet>zobacz-tez</htmlet>