Co to jest serwis społecznościowy

Z ToProste
(Przekierowano z Serwis społecznościowy)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Serwis społecznościowy, to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane Media społecznościowe (ang. social media).

Główne rodzaje serwisów społecznościowych

Oprócz tego elementy serwisów społecznościowych adaptują też często portale oferujące innego rodzaju usługi, np. zajmujące się handlem on-line (Amazon.com) czy dostarczające głównie informacje prasowe (gazeta.pl) lub oferujące katalogi branżowe: firm i produktów wzbogacone panelem społecznościowym.

Typowa budowa serwisu społecznościowego

Podstawy

Serwisy społecznościowe to miejsca w Internecie, gdzie każdy użytkownik może stworzyć swój własny profil. Służą one głównie zwiększeniu poczucia przynależności do jakiejś grupy społecznej.

Serwisy te dzielą się na dwie kategorie:

  • zewnętrzne (z ang. external social networking ESN) – otwarte/ publiczne i dostępne dla wszystkich użytkowników Internetu, umożliwiając im swobodną komunikację między sobą. Ich użytkownicy mogą wysyłać swoje zdjęcia oraz zaprzyjaźniać się z innymi użytkownikami, zwykle po tym, jak obie strony zaakceptują wysłaną wcześniej prośbę o dodanie do listy znajomych (z ang. friend request). Oto przykład: jeśli Ania chce dodać Piotrka do listy swoich znajomych, wysyła do niego właśnie prośbę o dodanie do listy kontaktów. Piotrek może tę prośbę odrzucić lub też przyjąć i wtedy oboje zostają dodani do swoich list znajomych.
  • wewnętrzne (z ang. internal social networking ISN) – zamknięte/ prywatne społeczności składające się z grupy ludzi jednej firmy, stowarzyszenia, instytucji edukacyjnej lub innej organizacji, a także stworzonej przez użytkownika ESN grupy zamkniętej, tzn. takiej, do której można się dostać jedynie poprzez zaproszenie od znajomego.

Niektóre serwisy posiadają możliwość dodawania ludzi do „ulubionych”, co nie musi być potwierdzane przez innych użytkowników. Zazwyczaj serwisy społecznościowe umożliwiają kontrolę nad swoją prywatnością, tzn. użytkownicy mogą wybierać, co jest a co nie jest widoczne dla innych w ich profilu oraz to, kto może ich profil przeglądać lub się z nimi kontaktować.

Dodatkowe opcje

Niektóre serwisy społecznościowe posiadają dodatkowe opcje, np. tworzenie grup o sprecyzowanych zainteresowaniach, przesyłanie filmów oraz prowadzenie rozmów na forach. Ponadto istnieją "serwisy geospołeczne", które używają internetowych aplikacji mapujących w celu gromadzenia użytkowników zgodnie z ich geograficznym położeniem. Pojawił się również trend zmierzający w kierunku większej współpracy między różnymi serwisami społecznościowymi, któremu przewodzą takie firmy jak OpenID oraz OpenSocial. Jego ideą jest umożliwienie użytkownikom stworzenia jednego wspólnego profilu na wielu serwisach internetowych. Obecnie w ten sposób współpracują między sobą następujące serwisy: Facebook, Flickr, Blogger, WordPress, itd.

Model biznesowy

Obecnie tylko niewielka liczba serwisów społecznościowych pobiera opłaty za członkostwo. Wynika to być może z faktu, że jest to dość nowa forma usług, której wartość jeszcze się nie utrwaliła w umysłach konsumentów. Firmy takie jak Myspace czy Facebook sprzedają na swoich stronach reklamy online, dlatego ich celem jest jak największa liczba członków, a wprowadzenie opłat przyniosłoby efekt przeciwny. Niektórzy twierdzą, że szczegółowe informacje o użytkownikach danych serwisów umożliwiają kierowanie reklamy do wyspecjalizowanej grupy odbiorców w takim stopniu, jaki nie jest możliwy nigdzie indziej. Innym źródłem dochodów takich stron jest tworzenie internetowych giełd (np. Giełda Facebooka) lub sprzedawanie informacji i kontaktów zawodowych firmom (LinkedIn). Polskim przykładem takiego serwisu może być GoldenLine, który również umożliwia rozbudowywanie sieci kontaktów zawodowych, a także rozwijanie swojej kariery zawodowej. W 2011 roku GoldenLine wprowadził miesięczne opłaty za wyszukiwanie więcej niż 20 użytkowników.

Internetowe serwisy społecznościowe funkcjonują na zasadzie niezależnego modelu biznesowego – użytkownicy spełniają podwójną rolę – są zarówno dostawcami jak i odbiorcami danych treści. Jest to przeciwieństwem tradycyjnego modelu, w którym dostawcy i odbiorcy danych dóbr są odrębnymi podmiotami. Dlatego w modelu niezależnym dochód generowany jest głównie dzięki reklamie. Jednak, kiedy treść danego serwisu jest ceniona wystarczająco wysoko, możliwy jest również dochód ze składek.

Dochodzenia

Serwisy społecznościowe coraz powszechniej są wykorzystywane w postępowaniach sądowych i śledztwach kryminalnych. Informacje zamieszczone w serwisach Myspace i Facebook zostały wykorzystane przez policję, kuratora oraz władze uniwersyteckie do oskarżenia użytkowników tych serwisów. W niektórych sprawach informacje zamieszczone na MySpace zostały wykorzystane w sądzie.

Serwis Facebook jest źródłem dowodów przeciwko studentom dla władz uczelni oraz organów sprawujących władzę. Facebook, który jest często odwiedzany przez studentów, pozwala na utworzenie własnego profilu z danymi osobistymi. Dostęp do profili osobistych mogą mieć inni zarejestrowani użytkownicy z tej samej szkoły, do których często dołączają władze i ochrona szkoły.

Źródło: Wikipedia

Zobacz też

<htmlet>zobacz-tez</htmlet>