Ostatnio zmodyfikowano 12:05, 25 gru 2013

PageRank

PageRank – metoda nadawania indeksowanym stronom internetowym określonej wartości liczbowej, oznaczającej ich jakość.

Algorytm PageRank jest wykorzystywany przez popularną wyszukiwarkę internetową Google.
Został opracowany przez założycieli firmy Google podczas ich studiów na Uniwersytecie Stanforda w 1998 roku. Nazwa algorytmu pochodzi nie od angielskiego wyrazu określającego stronę (ang. page), lecz od nazwiska twórcy, czyli Larry'ego Page'a.
Wynik PageRank pokazywany jest jako jedna z opcji dostępnych w pasku narzędziowym Google, sprawdzać można go również w wielu serwisach niezależnych.

Działanie

W bardzo wielkim uproszczeniu jakość tekstu jest oceniana na podstawie ilości tekstów na niego powołujących się.
Przy czym "siła" linku odwołującego się ze strony o PR=2,0 jest większa, niż linku ze strony o PR=1,0.

Przykład

Zakładamy, że w internecie istnieją tylko 4 strony internetowe i mają one wyjściowo PageRank równy 1.0:

  • A.pl
  • B.com
  • C.net
  • D.org

Ponadto:

  • strona A.pl linkuje do stron B.com i D.org
  • strona B.com linkuje do A.pl
  • strona C.net linkuje do B.com i A.pl
  • strona D.org linkuje do C.net

PageRank obliczony według algorytmu przedstawia się następująco:

  • A.pl - 0,35
  • B.com - 0,27
  • C.net - 0,19
  • D.org - 0,19

Jeśli w internecie pojawi się nowa strona - E.pl i będą do niej linkować wszystkie istniejące strony, PageRank dla tych stron wyniesie:

  • A.pl - 0,22
  • B.com - 0,20
  • C.net - 0,15
  • D.org - 0,15
  • E.pl - 0,28

Zobacz też

<htmlet>zobacz-tez</htmlet>

Źródło Wikipedia