Przerwanie: Różnice pomiędzy wersjami
Z ToProste
m |
m |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Przerwanie''' (ang. interrupt) lub '''żądanie przerwania''' ('''IRQ''' – '''I'''nterrupt '''R'''e'''Q'''uest) – jest to sygnał wysyłany przez urządzenie do systemu przerwań, informujący [[mikroprocesor]] o potrzebie obsługi tego urządzenia. | '''Przerwanie''' (ang. interrupt) lub '''żądanie przerwania''' ('''IRQ''' – '''I'''nterrupt '''R'''e'''Q'''uest) – jest to sygnał wysyłany przez urządzenie do systemu przerwań, informujący [[mikroprocesor]] o potrzebie obsługi tego urządzenia. | ||
+ | |||
+ | == Jak działa obsługa przerwań == | ||
+ | W wielkim uproszczeniu: | ||
+ | |||
+ | [[Mikroprocesor]] po zakończeniu każdego polecenia z wykonywanego aktualnie programu (w [[assembler]]ze), sprawdza czy wystąpiło żądanie przerwania. | ||
+ | * Jeśli żadne urządzenie nie zgłasza przerwania, kontynuowany jest wykonywany program. | ||
+ | * Jeśli jakieś urządzenie zgłasza przerwanie: | ||
+ | ** Wykonywanie bieżącego programu jest zawieszane, zapamiętywane są wszystkie dane związane z programem i następuje skok do programu który obsługuje urządzenie zgłaszające przerwanie. | ||
+ | ** Po obsłużeniu urządzenia - wykonaniu programu obsługującego je - następuje powrót do zawieszonego programu. | ||
== Zobacz też == | == Zobacz też == | ||
<htmlet>zobacz-tez</htmlet> | <htmlet>zobacz-tez</htmlet> |
Wersja z 12:22, 7 wrz 2014
Przerwanie (ang. interrupt) lub żądanie przerwania (IRQ – Interrupt ReQuest) – jest to sygnał wysyłany przez urządzenie do systemu przerwań, informujący mikroprocesor o potrzebie obsługi tego urządzenia.
Jak działa obsługa przerwań
W wielkim uproszczeniu:
Mikroprocesor po zakończeniu każdego polecenia z wykonywanego aktualnie programu (w assemblerze), sprawdza czy wystąpiło żądanie przerwania.
- Jeśli żadne urządzenie nie zgłasza przerwania, kontynuowany jest wykonywany program.
- Jeśli jakieś urządzenie zgłasza przerwanie:
- Wykonywanie bieżącego programu jest zawieszane, zapamiętywane są wszystkie dane związane z programem i następuje skok do programu który obsługuje urządzenie zgłaszające przerwanie.
- Po obsłużeniu urządzenia - wykonaniu programu obsługującego je - następuje powrót do zawieszonego programu.
Zobacz też
<htmlet>zobacz-tez</htmlet>