Przerwanie: Różnice pomiędzy wersjami
Z ToProste
m |
m |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
== Jak działa obsługa przerwań == | == Jak działa obsługa przerwań == | ||
+ | [[Plik:Irq.png|200px|thumb|right|Obsługa przerwań]] | ||
W wielkim uproszczeniu: | W wielkim uproszczeniu: | ||
Wersja z 11:48, 7 wrz 2014
Przerwanie (ang. interrupt) lub żądanie przerwania (IRQ – Interrupt ReQuest) – jest to sygnał wysyłany przez urządzenie do systemu przerwań, informujący mikroprocesor o potrzebie obsługi tego urządzenia.
Jak działa obsługa przerwań
W wielkim uproszczeniu:
Mikroprocesor po zakończeniu każdego polecenia z wykonywanego aktualnie programu (w assemblerze), sprawdza czy wystąpiło żądanie przerwania.
- Jeśli żadne urządzenie nie zgłasza przerwania, kontynuowany jest wykonywany program.
- Jeśli jakieś urządzenie zgłasza przerwanie:
- Wykonywanie bieżącego programu jest zawieszane, zapamiętywane są wszystkie dane związane z programem i następuje skok do programu który obsługuje urządzenie zgłaszające przerwanie.
- Po obsłużeniu urządzenia - wykonaniu programu obsługującego je - następuje powrót do zawieszonego programu.
Zobacz też
<htmlet>zobacz-tez</htmlet>