Schemat blokowy (informatyka): Różnice pomiędzy wersjami
Z ToProste
m |
m |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
'''Schemat blokowy programu''' (ang. ''block diagram'', ''flowchart'') zwany także '''schematem działania programu''' przedstawia w postaci graficznej rodzaje i kolejność wykonywania czynności wynikających z przyjętego rozwiązania problemu. | '''Schemat blokowy programu''' (ang. ''block diagram'', ''flowchart'') zwany także '''schematem działania programu''' przedstawia w postaci graficznej rodzaje i kolejność wykonywania czynności wynikających z przyjętego rozwiązania problemu. | ||
− | Schemat blokowy [[program]]u szczegółowo przedstawia wszystkie operacje arytmetyczne, logiczne, przesyłania, sterujące i pomocnicze oraz kolejność ich wykonywania. Stanowi podstawę do rozpisania programu w określonym [[Język programowania |języku programowania]], a po uruchomieniu jest jednym z elementów dokumentacji programu. | + | Schemat blokowy [[program]]u szczegółowo przedstawia wszystkie operacje arytmetyczne, logiczne, przesyłania, sterujące i pomocnicze oraz kolejność ich wykonywania. Stanowi podstawę do rozpisania programu w określonym [[Język programowania |języku programowania]], a po uruchomieniu jest jednym z elementów dokumentacji programu.<br />Schemat blokowy pozwala dostrzec istotne etapy algorytmu i logiczne zależności między nimi. |
+ | |||
+ | |||
+ | == Elementy budowy == | ||
+ | Schemat blokowy składa się z następujących elementów: | ||
+ | * '''strzałki''' − wskazują jednoznacznie powiązania między blokami i ich kierunek, | ||
+ | * '''bloki''' - zawierają opisy operacji arytmetycznych, logicznych, przesyłania, sterowania, itp. | ||
+ | ** '''operand''' − prostokąt, do którego wpisywane są wszystkie operacje z wyjątkiem instrukcji wyboru, | ||
+ | ** '''predykat''' − romb, do którego wpisywane są tylko instrukcje wyboru, | ||
+ | ** '''etykieta''' − owal służący do oznaczania początku bądź końca sekwencji schematu (kończą, zaczynają lub przerywają/przenoszą schemat). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | ! Nazwa bloku | ||
+ | ! Blok | ||
+ | ! Opis | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left" | Blok graniczny | ||
+ | | style="text-align:center" | [[Plik:Blok-graniczny.png]] | ||
+ | | style="text-align:left" | '''Blok graniczny''', oznacza początek, koniec, przerwanie lub wstrzymanie działań. Może oznaczać rozpoczęcie lub zakończenie wykonywania podprogramu. Wewnątrz bloku podaje się dowolnie wybraną nazwę punktu programu. | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left" | Blok wejścia-wyjścia | ||
+ | | style="text-align:center" | [[Plik:Blok-wejscia-wyjscia.png]] | ||
+ | | style="text-align:left" | '''Blok wejścia-wyjścia''', oznacza czynność '''wprowadzania''' danych i przyporządkowania ich zmiennym używanym w dalszej części programu albo czynność '''wyprowadzania''' wyników obliczeń. Napis wewnątrz określa rodzaj czynności (np.: pisz, czytaj) oraz nazwy zmiennych i kolejność, w jakiej będą one występowały w operacji. | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left" | Blok operacyjny | ||
+ | | style="text-align:center" | [[Plik:Blok-operacyjny.png]] | ||
+ | | style="text-align:left" | '''Blok operacyjny''' (obliczeniowy), oznacza wykonanie operacji lub grupy operacji w wyniku których ulegną zmianie wartości, postać lub miejsce zapisu danych. Wewnątrz bloku określa się rodzaj czynności i nazwy zmiennych uczestniczących w obliczeniach. | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left" | | ||
+ | | style="text-align:center" | | ||
+ | | style="text-align:left" | | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Zobacz też == | ||
+ | <htmlet>zobacz-tez</htmlet> |
Wersja z 23:51, 18 lut 2014
Schemat blokowy programu (ang. block diagram, flowchart) zwany także schematem działania programu przedstawia w postaci graficznej rodzaje i kolejność wykonywania czynności wynikających z przyjętego rozwiązania problemu.
Schemat blokowy programu szczegółowo przedstawia wszystkie operacje arytmetyczne, logiczne, przesyłania, sterujące i pomocnicze oraz kolejność ich wykonywania. Stanowi podstawę do rozpisania programu w określonym języku programowania, a po uruchomieniu jest jednym z elementów dokumentacji programu.
Schemat blokowy pozwala dostrzec istotne etapy algorytmu i logiczne zależności między nimi.
Elementy budowy
Schemat blokowy składa się z następujących elementów:
- strzałki − wskazują jednoznacznie powiązania między blokami i ich kierunek,
- bloki - zawierają opisy operacji arytmetycznych, logicznych, przesyłania, sterowania, itp.
- operand − prostokąt, do którego wpisywane są wszystkie operacje z wyjątkiem instrukcji wyboru,
- predykat − romb, do którego wpisywane są tylko instrukcje wyboru,
- etykieta − owal służący do oznaczania początku bądź końca sekwencji schematu (kończą, zaczynają lub przerywają/przenoszą schemat).
Zobacz też
<htmlet>zobacz-tez</htmlet>