Schemat blokowy (informatyka): Różnice pomiędzy wersjami
m |
m |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
Schemat blokowy składa się z następujących elementów: | Schemat blokowy składa się z następujących elementów: | ||
* '''strzałki''' − wskazują jednoznacznie powiązania między blokami i ich kierunek, | * '''strzałki''' − wskazują jednoznacznie powiązania między blokami i ich kierunek, | ||
− | * '''bloki''' - zawierają opisy operacji arytmetycznych, logicznych, przesyłania, sterowania, itp. | + | * '''bloki''' - zwane także skrzynkami, zawierają opisy operacji arytmetycznych, logicznych, przesyłania, sterowania, itp. |
** '''operand''' − prostokąt, do którego wpisywane są wszystkie operacje z wyjątkiem instrukcji wyboru, | ** '''operand''' − prostokąt, do którego wpisywane są wszystkie operacje z wyjątkiem instrukcji wyboru, | ||
** '''predykat''' − romb, do którego wpisywane są tylko instrukcje wyboru, | ** '''predykat''' − romb, do którego wpisywane są tylko instrukcje wyboru, | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
| style="text-align:left" | Blok decyzyjny | | style="text-align:left" | Blok decyzyjny | ||
| style="text-align:center" | [[Plik:Blok-decyzyjny.png]] | | style="text-align:center" | [[Plik:Blok-decyzyjny.png]] | ||
− | | style="text-align:left" | '''Blok decyzyjny - warunkowy''' | + | | style="text-align:left" | '''Blok decyzyjny - warunkowy''', oznacza wybór jednego z dwóch wariantów dalszego wykonywania programu, dokonywany na podstawie sprawdzenia warunku wewnątrz bloku. Strzałki wychodzące z bloku powinny być opatrzone opisami: "Tak" (prawda,1) oraz "Nie" (fałsz, 0). Strzałki wskazują, który wariant zostanie wybrany przy spełnionym warunku, a który przy niespełnionym. |
|- | |- | ||
| style="text-align:left" | Blok fragmentu | | style="text-align:left" | Blok fragmentu | ||
| style="text-align:center" | [[Plik:Blok-fragmentu.png]] | | style="text-align:center" | [[Plik:Blok-fragmentu.png]] | ||
− | | style="text-align:left" | '''Blok fragmentu''' | + | | style="text-align:left" | '''Blok fragmentu''', oznacza fragment programu (ciąg czynności) zdefiniowany odrębnie. Wewnątrz bloku podaje się nazwę fragmentu. |
|- | |- |
Wersja z 18:55, 19 lut 2014
Schemat blokowy programu (ang. block diagram, flowchart) zwany także schematem działania programu przedstawia w postaci graficznej rodzaje i kolejność wykonywania czynności wynikających z przyjętego rozwiązania problemu.
Schemat blokowy programu szczegółowo przedstawia wszystkie operacje arytmetyczne, logiczne, przesyłania, sterujące i pomocnicze oraz kolejność ich wykonywania. Stanowi podstawę do rozpisania programu w określonym języku programowania, a po uruchomieniu jest jednym z elementów dokumentacji programu.
Schemat blokowy pozwala dostrzec istotne etapy algorytmu i logiczne zależności między nimi.
Elementy budowy
Schemat blokowy składa się z następujących elementów:
- strzałki − wskazują jednoznacznie powiązania między blokami i ich kierunek,
- bloki - zwane także skrzynkami, zawierają opisy operacji arytmetycznych, logicznych, przesyłania, sterowania, itp.
- operand − prostokąt, do którego wpisywane są wszystkie operacje z wyjątkiem instrukcji wyboru,
- predykat − romb, do którego wpisywane są tylko instrukcje wyboru,
- etykieta − owal służący do oznaczania początku bądź końca sekwencji schematu (kończą, zaczynają lub przerywają/przenoszą schemat).
Wygląd i znacznie poszczególnych bloków normalizuje polska norma (PN-72/E-01226).
Zobacz też
<htmlet>zobacz-tez</htmlet>