Przerwanie: Różnice pomiędzy wersjami

Z ToProste
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
m
m (Zobacz też)
Linia 13: Linia 13:
 
== Zobacz też ==
 
== Zobacz też ==
 
<htmlet>zobacz-tez</htmlet>
 
<htmlet>zobacz-tez</htmlet>
 +
 +
 +
[[Kategoria:Architektura komputerów]]
 +
[[Kategoria:Budowa systemu operacyjnego]]

Wersja z 12:51, 7 wrz 2014

Przerwanie (ang. interrupt) lub żądanie przerwania (IRQInterrupt ReQuest) – jest to sygnał wysyłany przez urządzenie do systemu przerwań, informujący mikroprocesor o potrzebie obsługi tego urządzenia.

Jak działa obsługa przerwań

Obsługa przerwań

W wielkim uproszczeniu:

Mikroprocesor po zakończeniu każdego polecenia z wykonywanego aktualnie programu (w assemblerze), sprawdza czy wystąpiło żądanie przerwania.

  • Jeśli żadne urządzenie nie zgłasza przerwania, kontynuowany jest wykonywany program.
  • Jeśli jakieś urządzenie zgłasza przerwanie:
    • Wykonywanie bieżącego programu jest zawieszane, zapamiętywane są wszystkie dane związane z programem i następuje skok do programu który obsługuje urządzenie zgłaszające przerwanie.
    • Po obsłużeniu urządzenia - wykonaniu programu obsługującego je - następuje powrót do zawieszonego programu.

Zobacz też

<htmlet>zobacz-tez</htmlet>