Infiniti M37 vs BMW 535i – japońska świeżość kontra niemiecka precyzja

Z ToProste
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Infiniti zdążyło się już zadomowić na polskim rynku. Szczególną popularnością cieszy się SUV FX, głównie za sprawą możliwości kupna wersji z „kratką”. Jednak warto zwrócić również uwagę na sedana M37, który nie musi się bać starcia z niemieckimi autami premium, chociażby z BMW Serii 5.

Pierwsze Infiniti zadebiutowało na amerykańskim rynku w 1989 roku, dokładnie w tym samym czasie co Lexus. Obie marki miały podnieść w USA prestiż japońskich producentów, Nissana i Toyoty, kojarzonych z małymi, oszczędnymi autami, które zalały Stany po kryzysie naftowym.

Zarówno Lexus, jak i Infiniti podbiły Amerykę Północną, firmy postanowiły więc przeprowadzić szturm na Europę. O ile „dziecko” Toyoty zaczęło na dobre brykać po Starym Kontynencie pod koniec lat 90. XX w., o tyle Nissan czekał z debiutem swojej „pociechy” aż do 2006 roku. Wtedy to Infiniti pojawiło się w oficjalnej dystrybucji w Rosji, a dwa lata później – w krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce.

Infiniti M37

Warto było jednak czekać, ponieważ trafiły do nas samochody, które mają za sobą już 20 lat ewolucji – dopracowane i świetnie wykonane. Dobrym tego przykładem jest Infiniti M37.

Infiniti m37 – prezentacja high performance

Sedan mierzy 4,95 m długości, 1,85 m szerokości i 1,5 m wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 2,9 m. Pojemność bagażnika wynosi 500 litrów. Tyle suchych liczb, przejdźmy do wrażeń estetycznych. Dynamiczna i muskularna sylwetka M37 może się podobać. Jak pisze samo Infiniti, w linii dachu można dostrzec ruchome wydmy, a nadkola mają przypominać fale oceanu.

Infiniti M37

Skoro tak, to Infiniti nie ma wyjścia – musi jeździć płynnie, a kierowcy zapewniać emocje jak na wzburzonym morzu. W M37 dba o napęd na tył oraz silnik V6 o pojemności 3,7 l. Motor ma moc 320 koni przy 7000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 360 Nm, osiągany przy 5200 obr./min. Jednostka została wyposażona systemy zmiennych faz rozrządu i zmiennego stopnia otwarcia zaworów (VVEL – Variable Valve Event and Lift), co ma poprawiać osiągi i spalanie. To ten sam silnik, który napędza sportowego Nissana 370Z.

Co drzemie pod maską Infiniti M?

Średnie zużycie paliwa wynosi 10,5 l/100 km, co na prawie czterolitrowy motor jest wynikiem bardzo przyzwoitym. Przyspieszenie do setki trwa 6,2 s, a prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. W przyjemnej, dynamicznej jeździe pomaga 7-stopniowy automat z możliwością ręcznej zmiany przełożeń, który „algorytmiczne analizujące styl jazdy kierowcy”. Innymi słowy, jeśli skrzynka czuje, że „dajemy ostro w palnik”, będzie zmieniać biegi później, przy wyższych obrotach.

Infiniti M37

Ponadto Infiniti ma przełącznik trybów jazdy – standard, eco, sport i snow. Nie muszę chyba tłumaczyć, co oznaczają poszczególne, grunt, żeby wiedzieć, że Infiniti zmienia ustawienia przepustnicy, silnika i przekładni. Wisienką na torcie jest system czterech skrętnych kół, który jest niestety dostępny tylko w wersjach „sportowych” S i S Premium.

Pakiety, dodatki i ceny wyposażenia Infiniti M

Wprawdzie marketingowcy Infiniti upierają się, że tablica rozdzielcza, tak jak nadwozie, jest inspirowane naturą, mnie jednak przypomina po prostu nowe Subaru Legacy. Na szczęście, materiały i wyposażenie M37 są na dużo wyższym poziomie niż w aucie spod znaku plejady. Co powiecie na drewniane wstawki, które pokryto sproszkowanym srebrem. Albo na system klimatyzacji Forest Air, który ma uspokajać kierowcę, imitując zapach i subtelny powiew leśnych drzew? Do tego dochodzą systemy bezpieczeństwa, które ostrzegają przed nagłą zmianą pasa ruchu czy autach w martwym polu, ale to w Europie znamy od czasu Citroena C4.

Infiniti M37

Infiniti M37 to kawał eleganckiego i nowoczesnego samochodu, zobaczmy więc, jak wygląda na tle konkurencji, np. BMW 535i. Bawarka ma pod maską również silnik V6. Jest mniejszy niż w Infiniti, bo ma 3,0 litry, ale ma turbosprężarkę. Dzięki temu motor rozwija moc 306 KM (14 KM mniej niż M37) i produkuje 400 Nm momentu obrotowego (40 Nm więcej). Osiągi są podobne: sprint do setki zajmuje 535i 6 sekund, średnie spalanie wynosi ok. 10 l/100km, a prędkość ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

BMW 535i

Silnikowi Infiniti jednak czegoś brakuje. Czego? Kilku tytułów Engine of the Year, które ma na swoim koncie V6 BMW. Ponadto 535i przebija M37 skrzynią biegów, zamiast siedmiu, ma aż osiem biegów. BMW ma też układ tylnych kół skrętnych oraz możliwość przestawiania ustawień, od Comfort po Sport +.

BMW 535i

Wymiary obu sedanów są podobne. BMW ma 4,89 długości, 1,86 szerokości i 1,46 wysokości i bagażnik o pojemności 520 l. Nowa piątka tak spodobała się klientom, że wykupili wszystkie egzemplarze na długo przed końcem 2010 roku. Pewnie duża w tym zasługa nadwozia, które tym razem nie wyszło spod ręki Chrisa Bangle’a, a Polaka – Jacka Frohlicha.

Przerost formy nad treścią

Podstawowa wersja Infiniti M37 kosztuje 232 390 zł. Najtańsze BMW 535i – 232 900 zł. W skład standardowego wyposażenia japońskiego auta wchodzą m.in. biksenownowe reflektory, elektryczne przednie fotele, które mogą zapamiętać 10 różnych ustawień, system multimedialny z dyskiem twardym o pojemności 2 GB czy kamera cofania z czujnikami z przodu i z tyłu. W niemieckiej limuzynie są również elektrycznie regulowane fotele, a także np. tempomat z funkcją hamowania czy zestaw audio BMW Professional z CD i dekoderem MP3. Za czujniki i kamerę parkowania trzeba już jednak dopłacić prawie 6 tys. zł.

Różnica jest więc prawie żadna, ale o końcowej cenie decydują dodatki, których lista w obu autach jest bardzo długa. Spokojnie możemy przekroczyć podstawową wartość o 100 000 zł. Jednak wybór pomiędzy niemiecką klasyką a japońską nowością jest naprawdę trudny. Może warto na jakiś czas zrezygnować z europejskiego wykończenia drewnem, na rzecz japońskiego powiewu kwitnących wiśni? I to prosto z klimatyzacji.

BMW 535i

BMW 535i Silnik i napęd: • Typ: turbo benzynowy • Rozrząd: DOHC • Objętość skokowa: 2979 cm3 • Moc maksymalna: 306 KM przy 5800 rpm • Moment maksymalny: 400 Nm przy 5000 rpm • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna • Typ napędu: na tylną oś • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane Masy i wymiary: • Masa własna: 1685 kg • Stosunek masy do mocy: 5,5 kg/KM • Długość: 4899 mm • Szerokość: 1860 mm • Wysokość: 1464 mm • Rozstaw osi: 2968 mm Osiągi: • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6 • Prędkość maksymalna: 250 km/h • Zużycie paliwa – cykl miejski [l/100km]:11.5 • Zużycie paliwa – cykl mieszany [l/100km]:9.0 • Zużycie paliwa – cykl pozamiejski [l/100km]:6.6 • Pojemność zbiornika paliwa [l]:70 • Emisja CO2 [g/km]:199 — Infiniti M37 Silnik i napęd: • Typ: turbo benzynowy • Rozrząd: DOHC • Objętość skokowa: 3696 cm3 • Moc maksymalna: 320 KM przy 7000 rpm • Moment maksymalny: 360 Nm przy 5200 rpm • Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna • Typ napędu: na tylną oś • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane Masy i wymiary: • Masa własna: 1795 kg • Stosunek masy do mocy: 5.84 kg/KM • Długość: 4945 mm • Szerokość: 1845 mm • Wysokość: 1500 mm • Rozstaw osi: 2901 mm Osiągi: • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6.2 • Prędkość maksymalna: 250 km/h • Zużycie paliwa – cykl miejski [l/100km]:14.9 • Zużycie paliwa – cykl mieszany [l/100km]:10.0 • Zużycie paliwa – cykl pozamiejski [l/100km]:7.4 • Pojemność zbiornika paliwa [l]:76 • Emisja CO2 [g/km]:235

Inwazja Azji na Europe! Silniki diesla- zalety i wady Japoński Samuraj kontra Niemiecki Rycerz

[1] Media:aleauto.get3.eu